Týden se s týdnem sešel a je tu šestý díl Edunews, který vám přináší nejnovější příspěvky o vzdělávání. Příjemné počtení!

Češi jsou v angličtině pátí nejhorší v Evropě. To zjistila největší soukromá vzdělávací instituce na světě, Education First. Z jejich dat vyplývá, že znalosti českých jsou páté nejhorší v rámci Evropy. V rámci světa pak se umisťujeme na 27. místě, vyvozeno z propadu o 6 pozic. Lepšími mluvčími se stávají Slováci, ale třeba i Bulhaři a Řekové. Nicméně není třeba věšet hlavu, protože i tak jsme na tom relativně dobře. Stále se řadíme do zemí s vysokou znalostí angličtiny. Zajímavým poznatkem je fakt, že je zde korelace mezi znalostí angličtiny a vysokou životní úrovní. Abychom se nadále ve znalostech mnohdy prvního cizího jazyka nadále zlepšovali, je třeba zapojit angličtinu do každodenního života. Tedy se s ní nesmíme setkat jenom ve škole. Více se dozvíte zde.

Výzkum „Dopad Covidu-19 na OVP“ v rámci Moravskoslezského kraje zjistil, že téměř čtvrtina oborů ztratila během pandemie kontakt se spolupracující firmou. Jedněmi z nejvíce ohrožených oborů je například kuchař, ošetřovatel nebo autoelektrikář. Opětovné navázání vztahů je také problém. 66% oborů v rámci průzkumu by uvítalo pomoc  s navázáním další spolupráce. Bohužel pandemie měla dopad i na odborné kompetence, které jdou jen obtížně v rámci distanční výuky nahradit. Jak toto vše zvrátit? Jednou z nadějí je pakt zaměstnanosti, poskytující metodickou a koordinační podporu v rámci Moravskoslezského kraje. Prohlubuje propojení firmy a školy pro vzájemnou spolupráci. Více zde.

Dominik Stroukal tvrdí, že vzdělávání, které máme nyní je téměř totožné s tím, kterým si prošly naše prababičky. Nicméně změna je na dohled. I přes úspěchy jako vymícení fyzických trestů a implementace online vzdělávání je rozdíl z perspektivy sedícího v lavici menší, než bychom rádi. Nicméně jakožto bohatnoucí společnost vidíme skvělé změny, jako je například otevření možnosti podávat učitelům zpětnou vazbu. Nebylo by  ale rozumné, aby i samotní žáci podávali zpětnou vazbu učitelům, nejen rodiče? Přečtěte si  celý článek.

Velice si vážíme vaší pozornosti! Pro to, abychom vám mohli přinést ty nejlepší příspěvky z Českého prostředí v oblasti vzdělávání bychom rádi znali vaší zpětnou vazbu. Pokud máte jakékoliv podněty ,neváhejte nám je poslat!
Těšíme se na Vás příští týden,

Kryštof, Educator

Jak si české školství poradilo s pandemií? 
Na letní žurnalistické škole v Havlíčkově brodě pořádal Deník Nl debatu na téma „Jak si české školství poradilo s pandemií?“ 
 
Mezi diskutovanými tématy byla mimo jiné i psychický blahobyt dětí, rodičů a všech zúčastněných ve vzdělávacím procesu. 
Alarmujicí je, že podle agentury PAQ Research má až 40% učitelů deprese. Přitom tito pedagogové neradi vyhledávají pomoc odborníka, protože se mají pak pocit selhání. Dalším z načatých témat je fakt, že děti v pubertálním věku a před ním vidí ve škole hlavně socializační příležitost, a ta byla odsunuta na druhou kolej. 
 
Zmínili se i silné a slabé stránky školství. Zásadně vnímanou nevýhodou je fakt, že se děti nevedou ke flexibilitě, která je čím dál více potřeba. 
 
 
 
 
Učitelé si musí dobrý plat vyčekat. Politici by na ně neměli zase zapomenout
Platy učitelů narostly od roku 2018 o 40%. To ale nemusí stačit, je totiž třeba budovat dlouhodobý trend. Změna se totiž může projevit až později.
 
Jak je ale známo, nekvalitní pedagogové vychovávají nekvalitní doktory, kterým se nemusí povést operace, inženýry stavitele, kterým se bortí mosty a účetní, kteří ztrácí peníze. Pokud samotní pedagogové nejsou kvalitní, je lehké rozdat si pochvaly, a pak přemýšlet nad tím, čím to je, že úroveň pracovníků klesá… A ač dnešní doba mnohdy káže, i správně, jinak, peníze jsou taky motivace. 
 
 
 
 
Škola nemá přesvědčovat rodiče, aby nechali děti testovat, myslí si předsedkyně Učitelské platformy Mazancová 
Předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová tvrdí, že školy nenesou roli toho, kdo má přesvědčit děti k testování. Učitelé by měli s dětmi pracovat individuálně, aby diplomaticky vysvětlil, proč někdo nosí a někdo nenosí ochranné pomůcky. Jednoznačným pozitivem pak je zlepšení komunikace ministerstva a učitelů, kteří jsou navíc více viditelní. 
 
 

Přihlaste se k odběru a dostávejte týdenní report těch nejnovějších metod a technik ve vzdělávání z Česka a celého světa.

EduNews
Odesláním souhlasíte se zpracováním Vašich údajů.