Ahoj všichni,

máme tu poslední vydání Edu News v rámci testovacího období.

Rádi bychom Vás proto poprosili o zpětnou vazbu. Rádi se dozvíme, jak jste se zprávami spokojeni, co můžeme průběžně pozměnit, vylepšovat či posílit. Dejte nám (mně a Kryštofovi) prosím vědět ideálně e-mailem do konce tohoto týdne.

Mezery ve znalostech a nerovnosti ve vzdělání. Česká školní inspekce zveřejnila dopady distanční výuky

Hlavně na dálku se žáci a studenti učili loni zhruba od října do května. „Je jasné, že extrémní délka období, ve kterém neprobíhala prezenční výuka, znamenala výrazný zásah dotýkající se vzdělávacího procesu u celé jedné generace žáků,“ uvádí inspekční zpráva. Podle ní učení na dálku odhalilo slabá místa, mezi která patří nerovnosti v kvalitě vzdělávání i regionální rozdíly.

Celý článek naleznete zde.

Školka od tří let zvyšuje šanci na lepší vzdělání i zaměstnání, popsal český výzkum

„Podněty a sociální dovednosti, které tříleté dítě získává v mateřské škole, je těžké v prostředí domova nahradit, a to zejména u dětí se socio-ekonomicky slabším rodinným zázemím,“ uvedla jedna z autorek studie Klára Kalíšková.

Celý článek si můžete přečíst zde.

 A na závěr pokud máte 30 minut času, tak doporučuji toto video na téma:

Děti potřebují podporu, výsledky ve škole jsou závislé na úrovni rodiny, připomíná dětský psycholog Mertin

Psycholog Mertin ve videu zajímavě vysvětluje svůj pohled na přístupu rodičů ke škole a k jejich podpoře. Zajímavá odpověď pro mne byla, když se ho moderátor zeptal ve smyslu, „Jak trestat děti, když přinesou špatnou známku?“ a on odpověděl, „Otázkou je spíše proč je za to mají trestat.“ Spíše zmiňuje, že by se mělo tím pádem trestat za tu špatnou známku i rodiče a učitele, nejen dítě, to samé platí u odměny. Zmiňuje, že výsledky dětí jsou závislé na podpoře rodiny a učitele, dle něho by měly dostávat vysvědčení všechny tyto tři skupiny. Zmiňuje také, že dětí si máme vážit, je to naše budoucnost a potom až mi budeme starší, tak na ně budeme závislé. 

Více se dozvíte ve videu na tomto odkazu.

A to je pro dnešek vše. Ještě jednou připomínáme prosbu a rovnou i předem děkujeme za zpětnou vazbu, která nám pomůže s vizí, jak pokračovat a budeme se na vás těšit v ostrém provozu. 

Za Educator zdraví Veronika.

Jak si české školství poradilo s pandemií? 
Na letní žurnalistické škole v Havlíčkově brodě pořádal Deník Nl debatu na téma „Jak si české školství poradilo s pandemií?“ 
 
Mezi diskutovanými tématy byla mimo jiné i psychický blahobyt dětí, rodičů a všech zúčastněných ve vzdělávacím procesu. 
Alarmujicí je, že podle agentury PAQ Research má až 40% učitelů deprese. Přitom tito pedagogové neradi vyhledávají pomoc odborníka, protože se mají pak pocit selhání. Dalším z načatých témat je fakt, že děti v pubertálním věku a před ním vidí ve škole hlavně socializační příležitost, a ta byla odsunuta na druhou kolej. 
 
Zmínili se i silné a slabé stránky školství. Zásadně vnímanou nevýhodou je fakt, že se děti nevedou ke flexibilitě, která je čím dál více potřeba. 
 
 
 
 
Učitelé si musí dobrý plat vyčekat. Politici by na ně neměli zase zapomenout
Platy učitelů narostly od roku 2018 o 40%. To ale nemusí stačit, je totiž třeba budovat dlouhodobý trend. Změna se totiž může projevit až později.
 
Jak je ale známo, nekvalitní pedagogové vychovávají nekvalitní doktory, kterým se nemusí povést operace, inženýry stavitele, kterým se bortí mosty a účetní, kteří ztrácí peníze. Pokud samotní pedagogové nejsou kvalitní, je lehké rozdat si pochvaly, a pak přemýšlet nad tím, čím to je, že úroveň pracovníků klesá… A ač dnešní doba mnohdy káže, i správně, jinak, peníze jsou taky motivace. 
 
 
 
 
Škola nemá přesvědčovat rodiče, aby nechali děti testovat, myslí si předsedkyně Učitelské platformy Mazancová 
Předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová tvrdí, že školy nenesou roli toho, kdo má přesvědčit děti k testování. Učitelé by měli s dětmi pracovat individuálně, aby diplomaticky vysvětlil, proč někdo nosí a někdo nenosí ochranné pomůcky. Jednoznačným pozitivem pak je zlepšení komunikace ministerstva a učitelů, kteří jsou navíc více viditelní. 
 
 

Přihlaste se k odběru a dostávejte týdenní report těch nejnovějších metod a technik ve vzdělávání z Česka a celého světa.

EduNews
Odesláním souhlasíte se zpracováním Vašich údajů.